Searching...

Adakah Makhluk Allah Di Planet Yang Lain?

Manusia memiliki sebuah persoalan yang sudah berkelana dalam fikiran mereka selama berabad-abad yang lalu, dari satu generasi ke generasi yang lain. Apakah kita sendirian di alam semesta?

Untuk menjawab persoalan ini, pertama kali kita harus menemukan planet-planet di bintang lain. Planet-planet yang kita duga ada di luar Matahari kita ini sering disebut dengan eksoplanet.
Mencari eksoplanet di antara berjuta-juta bintang merupakan daya yang sangat sukar dan memakan masa sangat lama. Semenjak Pluto ditemukan tahun 1930, kita menunggu 65 tahun lagi, sampai sebuah eksoplanet ditemukan di bintang 51 Peg. Dewasa ini, selain lapan planet yang sudah kita kenal di sistem suria, para astronomi telah menemukan lebih dari 350 planet di bintang-bintang lain. Sebahagian besar planet-planet yang ditemukan itu merupakan planet raksasa seperti Jupiter. Jumlah ini diperhitungkan akan terus bertambah dengan penemuan-penemuan baru yang menakjubkan, 5 sampai 10 tahun ke hadapan. Pada akhirnya, planet-planet mirip bumi akan semakin banyak kita temukan.

Mungkinkah ada yang serupa dengan bumi di luar sana?

Al-Quran sudah menjawabnya dalam firman-Nya dalam surah Yaasin 36:81; "Dan tidaklah Tuhan yang menciptakan langit dan bumi itu berkuasa menciptakan yang serupa dengan itu? Benar, Dia berkuasa. Dan Dialah Maha Pencipta lagi Maha Mengetahui".

Teleskop Luar angkasa NASA iaitu Kepler telah menemukan 1235 planet yang mengorbit bintang induknya. Beberapa pencalonan mungkin bukan merupakan planet, tetapi boleh dikategorikan sebagai benda langit dalam peralihan mirip planet, tetapi bukan. Sampai sekarang ini sudah terdapat 500 exoplanet yang dijumpainya. Gambar di bawah menunjukkan sebahagian dari exoplanet yang telah dijumpai dan diperbandingan dari segi ukurannya:
Gambar di bawah merupakan gambar exoplanet yang diperoleh melalui Teleskop Kepler milik NASA dan disusun berdasarkan ukurannya:
Jadi sampai masa ini sesuai dengan firman-Nya telah ditemukan sebegitu banyak planet yang serupa dengan Bumi.

Perubahan terus terjadi. Misalnya saja Pluto yang selama 75 tahun kita kenal sebagai planet dinyatakan berubah statusnya menjadi bukan planet. Pluto adalah sebuah planet kerdil (dwarf planet) dalam sistem suria. Sebelum 24 Ogos 2006, Pluto berstatus sebagai sebuah planet dan setelah pengukuran, merupakan planet terkecil dan terjauh (urutan kesembilan) dari matahari. Pada 7 September 2006, nama Pluto diganti dengan nombor saja, yaitu 134340. Nama ini diberikan oleh Minor Planet Center (MPC), organisasi rasmi yang bertanggungjawab dalam mengumpulkan data tentang asteroid dan komet dalam sistem suria kita.

Perubahan itu terjadi kerana batas-batas aturan mengenai definisi planet di mana batas tersebut di ambil dengan ukuran yang berkemungkinan besar graviti yang cukup untuk menahan komponen yang diperlukan untuk meneruskan kehidupan.
Jika persoalannya adakah kehidupan yang lain, maka kita boleh melihat bahawa hal itu mungkin dinyatakan dalam ayat berikut ini:

Asy-Syura 42:29; "Di antara (ayat-ayat) tanda-tanda-Nya ialah menciptakan langit dan bumi dan makhluk-makhluk yang melata Yang Dia sebarkan pada keduanya. Dan Dia Maha Berkuasa mengumpulkan semuanya apabila dikehendaki-Nya."

Ayat di atas menyatakan bahwa Allah menciptakan makhluk melata (daabbah) dan menyebarkannya pada LANGIT dan bumi.

Tentu saja agar dapat meneruskan kehidupan, planet tersebut harus memenuhi beberapa pra-syarat iaitu adanya komponen yang menunjangkan kehidupan. Kebanyakan dari exoplanet tersebut memang diperkirakan merupakan planet yang mati. Dan hanya kekuasaan Allah saja yang membuat planet yang mati menjadi hidup. sesuatu yang harus kita syukuri.
Yasin 36:33; "Dan suatu tanda (kekuasaan Allah yang besar) bagi mereka adalah bumi yang mati. Kami hidupkan bumi itu dan Kami keluarkan dari padanya biji-bijian, maka daripadanya mereka makan."

Asy Syu'araa 26:7; "Dan apakah mereka tidak memperhatikan bumi, berapakah banyaknya Kami tumbuhkan di bumi itu pelbagai macam tumbuh-tumbuhan yang baik?"

Dari 2 ayat di atas sudah sepatutnya kita bersyukur kerana Bumi yang kita duduki ini masih merupakan tempat terbaik dari sebegitu banyak planet yang telah diselidiki.

Hanya Allah Sahaja Yang Maha Mengetahui... Wallahua'alam...
Penghayatan Berfikir

Memuat...
Anda ingin mengetahui isu-isu semasa mengenai perjuangan Islam dan mendapatkan tips-tips terbaru? Cuma klik di sini atau masukkan email anda di bawah untuk mendapatkan artikel terbaru dari blog ini terus ke email anda:

0 Orang Komen Membina:

Catat Ulasan

 

Jumlah Pelawat

Copyright © 2013. Nukeufo89's Blog - All Rights Reserved
Proudly powered by Blogger